95% søger ikke hjælp for kæbeledsproblemer

Smerter i kæbeleddet

Årsagen til kæbeledsproblemer

Et ujævnt bid eller et slag på kæben kan føre til problemer, men ofte findes ingen indlysende årsag til problemet. Hvis tyggemusklerne er overbelastede, og/eller bruskskiven inde i selve leddet ændrer beliggenhed, kan der opstå gener blandt andet i form af smerte. Mange oplever også ledlyde i form af knæk. Den hyppigste årsag til knæk skyldes ledhovedets passage frem og tilbage over ledbrusken.

Beskrivelse af kæbeleddets anatomi

I nogle tilfælde er kun musklerne i kæbeleddet påvirket, hvor det hos andre også er ledbrusk og ledbånd, der kan være problemet.

De mest almindelige symptomer ved kæbeledsproblemer

Funktionsmæssige begrænsninger eller lyde fra leddet under bevægelser i form af klikken, knasen eller knæk. Smerter – normalt en dyb smerte i og omkring øret. Smerter i kæbeleddet kan stråle fremad langs kindbenet eller bagud mod nakken. Hovedpine og nedsat gabeevne er også hyppige fund.

Smerter i kæbeleddet

Problemer med kæbeleddet er meget almindelige. Oftest varer generne typisk kun et par måneder, før det bliver bedre. I nogle tilfælde er skaderne på leddet mere omfattende, og generne kan være langvarige. Op mod en tredjedel af befolkningen har gener eller sygdomme i kæbeled eller tyggemuskler. Det er mest unge voksne og teenagere, der får kæbeledsbesvær, mens børn og ældre mennesker sjældnere rammes. Flere kvinder end mænd får kæbeledsbesvær – især kvinder mellem 20 og 40 år.

Kæbeleddets anatomi

Kæbeleddet er placeret foran øret, hvor kraniet og underkæben mødes. Leddet giver mulighed for, at underkæben kan bevæge sig. Leddet består af to knogler, der er adskilt af en skive af brusk. Ledbånd og muskler omgiver leddet. Da der er tale om to sammenhængende led (underkæbens højre og venstre side), og leddet både kan vippe, rotere, fremadføre og sideforskyde i hver side, er det samtidig også et meget komplekst led. I nogle tilfælde er kun musklerne påvirket, hvor det hos andre også er ledbrusk og ledbånd, der kan være problemet.

FYSIOTERAPI

Se videoer af øvelser specielt for tyggemuskler og kæbeled. Udfør kun øvelser, der er gennemgået i forbindelse med din behandling.

OPLEV KÆBELEDDET

Se videoer af forskellige lidelser i kæbeleddet optaget i forbindelse med kikkertundersøgelse.
Er egnet til patienter.
Billede af kæbeled

Ledhoved

1 of 5

Indre øre

2 of 5

Tindingeben

3 of 5

Rygsøjle

4 of 5

Underkæbe

5 of 5

Årsag til kæbeledsproblemer

De mest almindelige symptomer

Funktionsmæssige begrænsninger i kæbeleddet eller lyde fra kæbeleddet under bevægelser i form af klikken, knasen eller knæk.

Behandling af smerter i kæbeleddet

Kæbeledsproblemer er normalt ikke alvorlige og fører sjældent til andre problemer, og ofte kan de behandles med simple foranstaltninger. Behandlingen er afhængig af, om der er tale om muskelproblemer, skader i kæbeleddet eller en kombination af begge. Afhængig af diagnosen kan den indledende behandling inkludere en eller flere af følgende: Blød kost, smertestillende medicin, varme (infrarød varmelampe), identifikation og stop af eventuelle uvaner, såsom tandpres eller tænderskæren, information om metoder til kontrol af spændinger og stress, fysioterapi, gabeøvelser, behandling med bidskinne og erstatning af eventuelt manglende tænder for at balancere sammenbiddet. Som patient kan man selv administrere de fleste af disse behandlinger.

Hvis den indledende behandling er uden effekt?

Er generne fortsat store, kan kirurgi blive aktuelt. Dette indgreb vil typisk være i form af en kikkertoperation, hvor man kan inspicere skaderne i leddet direkte. Hyppigt udfører man i samme operation en gennemskylning af leddet. Kun i meget få tilfælde vil det være nødvendigt at åbne leddet og operere på knogler, brusk og ledbånd. Kæbeledsproblemer kan være svært handicappende for den enkelte. Kun ca. 5% med et eller flere tegn på problemer søger behandling. Det er imidlertid vigtigt at få stillet den korrekte diagnose så tidligt i forløbet som muligt, da hurtig behandling ofte er afgørende for langtidsudsigterne.

Ret til hurtig udredning

Du har ret til hurtig udredning og behandling. Det vil sige at få undersøgt, hvad du fejler inden for 30 dage. Og når diagnosen er stillet så har du også ret til at blive behandlet inden for 30 dage. Hvis dit offentlige sygehus ikke kan udrede og/eller behandle dig inden for 30 dage, har du ret til udvidet frit sygehusvalg. Bliver din operation på et offentligt sygehus aflyst har du også ret til at blive behandlet på et privat aftalesygehus.
Det betyder, at du i mange tilfælde kan vælge at blive udredt/behandlet på Kæbekirurgisk Aftalesygehus.

Er du af dit offentlige sygehus blevet informeret om ventetid, der overstiger 30 dage eller er din operation blevet aflyst kan du kontakte patientvejlederen på dit sygehus og høre om dine rettigheder og muligheder.

Rigshospitalets patientkontor

Er du tilknyttet Rigshospitalet finder du kontaktinformationer her. Patientkontor, Rigshospitalet Blegdamsvej 9, Afsnit 41-02 2100 København Ø
+45 3866 6644  patientkontorrigshospitalet@regionh.dk

Øvrige regioners patientkontorer

Er du tilknyttet et af de øvrige regionale offentlige sygehuse kan du finde kontaktinformationer her.

FYSIOTERAPI

OPLEV KÆBELEDDET

Er egnet til patienter.

Behandling af smerter i kæbeleddet

Mange lider af kæbeledsproblemer og det kan lyde som knæk eller gruslyde. Det kan hæmme din evne til at spise, tale og kysse, og det kan give dig daglige smerter.

Smerterne er normalt ikke alvorlige og fører sjældent til andre problemer, og ofte kan de behandles med simple foranstaltninger. Behandlingen er afhængig af, om der er tale om muskelproblemer, skader i leddet eller en kombination af begge.

Hvis den indledende behandling er uden effekt?

Ledproblemer kan være svært handicappende for den enkelte. Kun ca. 5% med et eller flere tegn på problemer søger behandling. Det er imidlertid vigtigt at få stillet den korrekte diagnose så tidligt i forløbet som muligt, da hurtig behandling ofte er afgørende for langtidsudsigterne.

Ret til hurtig udredning ved kæbeledsproblemer

Du har ret til hurtig udredning og behandling. Det vil sige at få undersøgt, hvad du fejler inden for 30 dage, og når diagnosen er stillet, har du også ret til at blive behandlet inden for 30 dage. Hvis dit offentlige sygehus ikke kan udrede og/eller behandle dig inden for 30 dage, har du ret til udvidet frit sygehusvalg. Bliver din operation på et offentligt sygehus aflyst, har du også ret til at blive behandlet på et privat aftalesygehus.
Det betyder, at du i mange tilfælde kan vælge at blive udredt/behandlet hos os, da vi som den eneste klinik i landet har en aftale med Danske Regioner om at varetage behandlingen af de offentlige hospitalers patienter såfremt ventetiden overstiger 30 dage.

Er du af dit offentlige sygehus blevet informeret om ventetid, der overstiger 30 dage, eller er din operation blevet aflyst, kan du kontakte patientvejlederen på dit sygehus og høre om dine rettigheder og muligheder.

Læs mere om dine rettigheder her.

Rigshospitalets patientkontor

Er du tilknyttet Rigshospitalet, finder du kontaktinformationer her.
Patientkontor, Rigshospitalet
Blegdamsvej 9, Afsnit 41-02
2100 København Ø
Telefon: +45 3866 6644

patientkontorrigshospitalet@regionh.dk

Øvrige regioners patientkontorer

Er du tilknyttet et af de øvrige regionale offentlige sygehuse, kan du finde kontaktinformationer her.

Har du en privat sundhedsforsikring?

Hovedparten af de private sundhedsforsikringer dækker udredning og behandling af kæbeledsproblemer

Vi samarbejder med de største private sundhedsforsikringer

Steen Evald foto af Esben Aagaard

Esben Aagaard, kæbekirurg

Søjleansvarlig for behandling af kæbeled

20 års erfaring fra sin ansættelse på Odense Universitetshospital, og en meget bred erfaring inden for større kirurgiske indgreb. Omfattende erfaring med behandling med såvel ikke kirurgiske som kirurgiske indgreb for at afhjælpe problemstillinger i kæbeleddet og tilhørende strukturer.

Som den første skandinav optaget i den amerikanske kæbeledsforening (ASTMJS).

Medstifter at den europæiske søsterforening (ESTMJS), hvor han senere blev udnævnt til præsident i 2015. Ivrig kursusgiver og international foredragsholder om komplekse kæbeledsproblemer.

Steen Evald foto af Esben Aagaard

Esben Aagaard, kæbekirurg

Søjleansvarlig for behandling af kæbeled

Som den første skandinav optaget i den amerikanske kæbeledsforening (ASTMJS).

Har du spørgsmål ?